Horen
MAM op SPOTIFY
Deze site gaat hoofdzakelijk over mijn werk als soloartiest. Van voorgaande trajecten met MSTRUBIETM, Gasphetti of MAM is er niet veel terug te vinden. Echter sinds een aantal jaren is stukje voor stukje het complete werk (plus rarities) van MAM op spotify te beluisteren. Initiatiefnemer van deze flinke klus is MAM zanger en geode vriend Pieter Bon. Een van de links naar dit repertoire is — SPOTIFY MAM
Hieronder zijn een aantal fragmenten van mijn persoonlijke werk te beluisteren plus wat aantekeningen daarbij.
001_Aa,Ee,Ij
computerdemo
Een ode aan de Wilde Boerndochtere van Ivan Heylen. Ik vind dat nog steeds een van de belangrijkste Nederlandstalige nummers aller tijden. Echter, zelfs in België doen ze er vaak schamper over. Ik vind het een lied met een enorme eigenheid en expressie. De tekst van mijn variant bestaat uit alle basisklanken van het Nederlands, uitgesproken door een aantal vrienden en bekenden. Toen ik hun stemmen sec opnam zijn ze ook gefilmd. Die beelden zijn weer door Rudi Klumpkens gemonteerd tot een hilarisch clipje. Aanvang 2004 gaan we dit alweer jaren oude nummer eindelijk eens in de studio vastleggen.
"WATER" Een ode aan Amsterdam
audiosample
De stem van Hellen Tuin uit Amsterdam, opgenomen 15 november 1998. Ze sprak zeer spontaan voor mijn microfoon. Ik werd die dag sowieso ontzettend gastvrij door haar familie (echte Jordanezen) ontvangen met veel koffie en grote stukken gebak. In de compositie heb ik ook de stemmen van haar moeder en haar oma verwerkt. Soms hoor je de sieraden die ze om hadden mee rinkelen, een onbedoeld, maar feestelijk effect. De muziekopname is gemaakt in de Werfstudio van de NITS. Henk Hofstede heeft een hele mooie clip erbij gemaakt.
003_TOT DE BELLENBLAZER
computerdemo
Ik ontmoette Willem Jan Otten voor het eerst op de Wiel Kusters Carte Blanche in de oude schouwburg van Maastricht. Hij was zo enthousiast over mijn Hanlo vertolkingen, dat hij me bij hem thuis uitnodigde. Daar nam ik zijn declamatie van dit gedicht op (geschreven t.g.v. zijn 50ste verjaardag). Ik bewerkte het tot een muziekstuk voor sampler, gitaar en piano.
De première van het stuk vond plaats in Italiaans restaurant La storia della Vita te Amsterdam, 6 oktober 2001. Hier had Willem Jan velen genodigd om zijn 50ste verjaardag te vieren. Het sextet was die avond poëtisch huisorkest.
004_BERND
audiosample (interview voor de Berlijn-ode Tempelhof)
De stem van de bejaarde Berlijner Bernd. Deze opname is gemaakt gedurende het eerste bezoek aan Berlijn door Rob Moonen en mijzelf, 14 maart 2003. Pas op het laatste moment werd hij opgetrommeld door Ushi, die alles zou regelen. Hij woont in het bejaardenhuis bij haar naast. Opvallend was zijn grote expressie. We mochten diep in zijn ziel kijken tijdens de twintig minuten dat we hem spraken.
005_STRAOTE/STROETE
audiosample (een ode aan Brussel, stad van straten)
De stemmen van de leden van Academie van het Brussels vormden het uitgangspunt voor deze compositie. Je kunt o.a. de stem van Marcel de Schrijver horen, samensteller van het Brussels dictionaire. De opname is van 1999.
006_B,vD&M
Een ode aan Barend en van Dorp (en Jan Mulderrrrr, natuurlijk). Een echt vreigelstuk (vreigelen is Limburgs voor bekvechten). Heerlijk om te maken; staat qua expressie in rechtstreeks verband met De Wilde Boeren dochter. We gaan het nu echt met het sextet in de studio opnemen. En daarna natuurlijk live in hun programma.
007_DE GROETEN
Kern van de compositie is de stem van de legendarische Tilburgse muziekhandelaar Ad Coolen. Hij heeft een moddervette “de Groeten!” in huis als je zijn zaak verlaat. De stemmen in de coupletten lopen van zeer jong (zuigeling gebrabbel) tot zeer oud op het eind; daar wordt een soort afscheidsgroet gefluisterd door een dame uit bejaardenhuis st. Josefzorg te Tilburg.
008_DE HERDERKES
audiosample (2000)
Spontaan gezongen door de geweldige juffrouw Riet Goossens een door en door Tilburgse. Ik had hier helemaal niet om gevraagd, ze begon gewoon “van eiges”; en zong me de tranen in de ogen. Vorig jaar is ze overleden in bejaardenhuis st Josefzorg. Het nummer is in 2003 ook opgenomen door het Koh I Noor kwartet uit Utrecht, in een mooi arrangement voor blazers en piano. Ik speel zelf de samples bij deze opname mee.
009_TERRA DI SIENA
audiosample
Afgereisd naar het verre Siena om dit stemmenmateriaal te verwerven. Met dank aan mijn tolk Karin Goulon, zonder wie dit alles nooit gelukt zou zijn, want ik spreek zelf geen Italiaans. De mensen vertelden moeiteloos over hun passie voor dit Europese juweel.
010_ZOCHTEN HEM OP
computerdemo
Bewerking van een gedicht van Tonnus Oosterhoff in opdracht van Poetry International.
Het is mij zeer dierbaar; om het onaffe, hoekige in de zinsbouw, om Tonnus z’n stem die klinkt alsof je in iemand’s hoofd bij het denken aanwezig bent, om het verdrietige van de mededeling. Het is gemaakt in 1998 en toen ook voor het eerst live uitgevoerd.
011_WIJ ZAGEN ONS IN EEN KLEINE GROEP MENSEN VERANDEREN
audiosample
Ik wilde een compositie maken over het wachten van mensen bij stoplichten, bij kruispunten, in het verkeer überhaupt. Een soort ode aan het kruispunt, dat voor mij geldt als een 20e eeuws altaar waar hele strikte codes en rituelen gelden. Ik heb Tonnus Oosterhoff uitgenodigd een gedicht te maken op dit thema. Tijdens dit complexe proces zijn er ook nog eens beelden gemaakt (film) door cameraman Melvin Houtappels montage, Theo van de Aker, produktie Frank van Osch. Ik heb zelf bij elk onderdeel (camera, editing en produktie) ook nog eens een duit in het zakje gedaan. De openingstune van deze homepage is trouwens een stukje uit mijn bewerking van dit gedicht. Tonnus won met de gelijknamig getitelde bundel de VSB poëzie-prijs 2003.
012_INDONESIA-SURABAYA-BALI
computerdemo
In 2002 heb ik veel contact gehad met Xaviera Hollander. Op mijn verzoek heeft ze thuis, live voor de microfoon verhalen verteld, vaak volledig geïmproviseerd. Dit leverde meerdere muziekstukken op; een stuk is speciaal voor mijn sextet gearrangeerd een heftig eroties verhaal over een trio dat zij had met 2 duitse jongemannen. Het hier geplaatste fragment komt uit een improvisatie tijdens de eerst opnamesessie die we deden. Terwijl ze dit vertelde, thuis aan tafel, over Indonesië (the place where i was made) en hoe ze bijna verdronk in de verraderlijke golven bij Bali (“what a way to go, what a way to go!”), wist ik al dat dit prachtig materiaal was.
013_ONWEER
audiosample (1996)
Onze jongste zoon Ingmar vertelde dit semi-wetenschappelijk verhaaltje toen hij 4 was. Glashelder doet hij uit de doeken hoe het zit met het onweer (in kinderland). Onnavolgbaar.
014_MÈWEN/SEAGULLS
audiosample (1996) Een ode aan Oostende en Dover
Een ode aan beide plaatsen, maar Oostende wint natuurlijk. Eindelijk was er de legitimering om het Nederlands (Vlaams) naast het Engels te zetten. Ik verbond deze zo’n 100 km uit elkaar liggende plaatsen met elkaar (vanwege de ferry) en liet de mensen vertellen over de meeuwen, die zo prachtig aanwezig zijn, koninklijk en van de straat tegelijk. De Oostendenaren zijn er trots op ( “de mèwe is a fiere biste”), die uit Dover vinden het maar lawaaierige, lastige beesten (“they poop on my dad’s car”). Natuurlijk wint de hartstocht der Oostendenaren het van de Dover-se afstandelijkheid (maar hun Engels is wel erg mooi).
In de compositie zijn de stemmen verwerkt van Lucy Loes (zeer bekende Oostendse volkszangeres) en Roland Desnerck, de samensteller van het zeer uitgebreide en leerzame Oostendse woordenboek.
015_TEMPELHOF FRAGMENT DEEL 1
studio opname
Najaar 2004. Na afloop van de tournee door Brabant met het Tempelhof project zijn we meteen de studio ingedoken. De vleugel is opgenomen in de Tafelberg studio van Bernard Jussen, al het overige bij Studio Ochtendhond met onze vaste geluidsman Crip Theeuwes aan de knoppen. In de studio hebben we gewerkt met dezelfde bezetting als tijdens de optredens: Doré van Deijck op vleugel, Jos van den Dungen viool, Jacqueline Hamelink cello, Lauran van der Sanden klarinet en basklarinet, Paul Hagenaars gitaar. De partijen werden los van elkaar met clicktrack opgenomen. Dat heeft mede te maken met de volle agenda’s der muzikanten; hoe krijg je ze tegelijkertijd bij elkaar in de ene studio. Moeilijk dus. Vandaar de opname laag voor laag. Klarinet en viool zijn wel een aantal keer samen aan de slag geweest.
In het fragment van ongeveer 1 minuut dat je hier hoort verteld een bejaarde Berlijnse ( ik dacht Frau Lenz) hoe ze de Zeppelin vanuit het keukenraam thuis kon zien opstijgen. Terwijl ze het verteld wordt ze weer even dat kleine opgewonden meisje: “Guck mal schnell, da geht er jetzt gerade hoch!”
016_HET LEVEN
studio opname
Samen met Jack Timmermans van dansgroep De Stilte uit Breda heb ik 2e helft 2004 gewerkt aan een voorsteling over goed, slecht, vriendschap, god, vechten etc. Dit alles uitgaande van vele interviews met vooral jonge mensen over die onderwerpen. Ik ben naar basisscholen geweest, VMBO’s, middelbare scholen, het ROC in Tilburg, ik heb met ex vechtersbazen gesproken, gewone burgers, bidden opgenomen in een bedevaartskerk, huilende kinderen, een mongooltje etc.etc. en dat alles in samenspraak met Jack tot muziek verbouwd. Uiteindelijk is daar een dansvoorstelling uit ontstaan op choreografie van Jack en met video van Ferdinand Maks en Bert Vogels (special effects).
In dit fragment is de manier van werken goed terug te horen: de jongste stem is van een 6-jarige, de oudste van een diepe vijftiger. Allemaal hebben ze iets te melden over het leven. In de muziek zijn veel openingen gelaten om de muziek van de spraak niet te beschadigen. Net als bij de documentaire Roermondse Adel heeft Jeroen Goeijers weer alle instrumenten ingespeeld.
017_IK BEN SCHOON WATER UIT DE BERGEN
computerdemo
In 2005 ontstond het 4-delige stuk “Ik ben schoon water uit de bergen, ik heb geen vorm”.
Als basis voor de compositie gold het verhaal van de Chinese schrijfster Tang Zhimin.
Het fragment is de opening van het derde deel dat gaat over de studentenopstand op het Tian-An-Men plein, juni 1989. Hieronder een letterlijke vertaling van de woorden die Zhimin tijdens het fragment spreekt.
ik
ikzelf
om joúzelf te bereiken
is moeilijk
als je jezelf in je handen hebt wordt dat als gevaarlijk gezien
in China (zaj chunko)
ineens wilden heel veel mensen zichzelf zijn
in het jaar 1989
al die mensen die zichzelf in handen wilden hebben
zij voelden één wij
018_ LA MONTAGNE SAINTE VICTOIRE
computerdemo
Tussen al mijn stedenodes zat nog niet iets in de Franse taal. Nu dus wel. De 20 minuten durende ode aan de Zuidfranse stad Aix-en-Provence en zijn beroemdste burger, de dwarse kunstenaar Paul Cézanne. “Les Aixois” roemen de berg die voor het bijzondere licht in hun plaats zorgt (ze noemen het een grote reflector, een gigantische noga) en die hun tegen de mistral beschermt.
Ze spreken over het karakter van Cézanne, zijn kleuren, zijn objecten, zijn ideeën, zijn vondsten en op het eind is er opeens “Pablo, Pablo Picasso”, die aan de andere kant van de berg begraven ligt. In de muziek heb ik veel invloeden van de Musique de Fifre verwerkt, de typische fluit/trom volksmuziek die je in die streek veelvuldig kunt horen.
019_ DAS SAGT MAN HEUTE NOCH
uit: Mijn/Koel
Met de stemmen van Renate Tost en Peter Kohnen uit Alsdorf
en Leo Skrabanja uit Landgraaf.
das sagt man heute noch
wo Kohle abgebaut wird strömt CH4 aus
und der kleinste Funken CH4
CH4 ist hochexplosiv
und das ganze Ding fliegt in die Luft
je moet altijd letten, wat is die aan ‘t doen, wat is die aan ‘t doen
zijn we nog allemaal bezig, loopt ‘t nog
‘t kon zo gebeuren dat er iemand hier of daar
een zware brok tegenkwam die ‘m niet paste
als er maar geluid kwam dat was altijd goed
je moest alert zijn, tot en met
das sagt man heute noch
am schlimmsten waren ängste
so vor bestimmten Feiertagen
das sagt man heute noch
also das hat man auch im Strassenverkehr
aber auch besonders im Bergbau
sagt man immer:
kurz vor Weinachten passieren die meisten Unfälle
020_DE CAUBERG
audiosample
Finale deel 4
zo’n berg die doet wat met die renners
en zeker met Michael Boogerd
die wilde hier absoluut winnen
dat zie je dan aan de gezichtsuitdrukking van die jongens op de fiets
dan zie dat daar wat
begint te borrelen
in dat lichaam bij hem, in die sportman
daar zag je aan
ik ben op de Cauberg en nu moet het gebeuren
hij heeft zich dan alleen een paar keer verrekend
ik heb het ‘m een paar keer gezegd
jongen, je hebt altijd de verkeerde bocht gepakt
je had de buitenbocht moeten pakken
die is minder steil als die hoge binnenbocht daar
dan meen jij dat jij op jouw Hollandse pootjes
door die binnenbocht die Italianen
de baas kunt zijn
dat kon jij nooit winnen
als je de buitenbocht gepakt had had je gewonnen
maar via de binnenbocht kon jij niet winnen
als je de buitenbocht gepakt had had je gewonnen
had je gewonnen
had je gewonnen
021_KUNT U ZICH DAT VOORSTELLEN
audiosample
Kunt u zich dat voorstellen? is gecomponeerd op de stemmen van Harriet Flatow, Mieke Steensma en Lotte Veffer. Zij werden geïnterviewd voor de documentaire Tussen hemel en hel (Joost Seelen, 2002) over hun tijd als gevangene in kamp Vught. Om het tekortschieten van woorden als uitdrukkingmiddel voor de machteloosheid, het verdriet, de angst en de verontwaardiging te versterken, heb ik een paar door hun uitgesproken zinnen gebruikt die onaf zijn, aarzelend, zoekend, soms moedeloos. Daarnaast zijn er die met grote kracht, beslistheid, verontwaardiging, maar ook met waardigheid en mededogen gezegd worden. Door de instrumentaal en in de finale heb ik het geluid van de wind die door bomen waait gemonteerd. Een verwijzing naar de plek, midden in het bos, waar het kamp zich bevond. Het nummer is uitgebracht op de cd WIE, een project uit 2010 van Nationaal Monument Kamp Vught.
022_CULTUUR IS ECHT VET
audiosample
De acties rond de schandalige cultuurbezuiningingen van het rechtse en naar de kunsten toe rancuneuze kabinet Rutte brengen me ertoe de korte compositie Cultuur is echt vet te maken. Tilburgers van jong tot oud verheffen hun stem tegen deze lelijke kaalslag. De première is november 2011 tijdens de Schreeuw om cultuur manifestatie op het Pieter Vreede Plein te Tilburg. De slogan Cultuur is echt vet is bedacht door de onvolprezen Jeroen de Leijer.
023_WIJKpraat (fragment)
computerdemo
In 2009 ontstond de compositie WIJKpraat t.g.v. het 200jarig eeuwfeest van de stad Tilburg. Ik ben de stad ingegaan om de bewoners van de elf oorspronkelijke Tilburgse wijken iets over hun eigen wijk te laten vertellen, basisschoolkinderen scanderen de diverse wijknamen en in de finale mengen zich de stemmen van de allernieuwste wijken van Tilburg erbij. Een compositie met een hoofdrol voor de accordeon. Hier een fragment
waarin Tilburgers spreken van de grote gezinnen vroeger en hoe gewoon het was dat mensen veel jonger doodgingen.
024_MEREL (fragment)
audiosample
Bij ons in de tuin zit al jaren een merel echtpaar. Soms zijn ze er een tijd niet en dan opeens duiken ze weer op. Of het dezelfde merels zijn weet ik eigenlijk niet. Nu hebben hier we al twee jaar een mannetje dat qua zang niet veel verder komt dan een-notige en wat schichtige melodietjes. Daarvoor echter was er een echtgenoot die ’s zomers tegen de avond prachtige concerten gaf, lyrische melodieën, onnazingbaar, steeds weer anders gevarieerd. Al in 1997, voor het Hanlo project, heb ik gewerkt met merelzang. In de samenwerking met Klaske Oenema heb ik een ode aan de merelzang gemaakt. Ik laat de merel zichzelf bezingen en Klaske becommentarieerd mij terwijl ik zit te luisteren.
025_DAT IS DE TOON VAN DE WAARHEID
audiosample
Woensdag 6 april 2011 was ik aanwezig in De Balie, Amsterdam i.v.m. een feestelijke A.L. Snijders avond.
Vlak daarvoor was hem de Constantijn Huygens Prijs toegekend. Daar ontmoette ik voor het eerst sinds jaren Marius Zeven. Marius zorgt ervoor dat de verse Zeer Korte Verhalen (ZKV’s) via het internet bij een select aantal volgers terechtkomen. Al pratende stelde hij voor dat ik ook eens iets met de stem van A.L. zou moeten doen. Juist in die periode had journalist Frènk van der Linden mij opnieuw gevraagd om iets met de enorme archief van KunststofRadio te doen. Op zich een goed idee, maar dan. En opeens viel het kwartje. Als Snijders er tussen zat dan zou ik met hem kunnen beginnen, markante stem, puntig verteller, geknipt voor het concept. En hij zat er dus tussen, het interview stamde uit oktober 2006. Dat leverde bijgaande eersteling voor het complexe KunststofRadio project op. Intussen heb ik ook al Joost Conijn, Jessica Durlacher, Kader Abdollah en Jan Fabre op muziek gezet.